Van designtegel tot parkeerplaats

Designtegel tot groene parkeerplaats  

Toen ik afstudeerde van de Design Academy Eindhoven, met Rain(a)Way, de naam van mijn afstudeerproject, bestaande uit tegels die regenwater op een mooie manier zichtbaar maakt en langzaam in de bodem infiltreert. Had ik nooit kunnen bedenken dat ik bijna 10 jaar later nog steeds met deze tegels bezig zou zijn. En al helemaal niet dat de tegels steeds verder doorontwikkeld zouden worden tot een oplossing voor parkeerplaatsen!

Parkeerplaatsen zijn nou niet bepaald sexy! Het is geen toepassing waar je als designer de show mee steelt, geen icoonprojecten waarmee je de pers haalt.  Toch is het vergroenen van parkeerplaatsen; om ze in te zetten als infiltratie zones een groot deel van mijn (levens)missie & passie geworden. In dit blog leg ik je uit waarom. 

 

Onze leefomgeving, bestaat uit parken en pleinen, maar vooral uit woonstraten. En laat nou net bij woonstraten de meeste functies gecombineerd moeten worden, zowel boven als ondergrond. Hierdoor zijn woonstraten extra gevoelig voor de gevolgen van klimaatverandering, voor hitte stress, overstromingen en droogte. De gevolgen zijn hier ook het grootst voor de bewoners van de stad. Schade aan huizen door wateroverlast of droogte en alle gevolgen van hittestress. Het zijn de woonstraten waar we het meest kunnen doen voor de toekomstbestendige leefomgeving. 

Een gemiddelde woonstraat bestaat voor 20 tot 30% uit parkeerplaatsen. Onze gehele openbare ruimte voor 10% uit parkeerplaatsen! Parkeerplaatsen zijn de plek om regenwater weer de bodem in te brengen. Zo dicht mogelijk bij de bron, waar de druppel valt. Doe je dit op een goede manier, dan geeft het regenwater op die plek waarde terug aan de straat. De straat oogt niet alleen minimaal 20% groener, het geeft ook bomen meer kracht om te groeien. Zo draagt het bij o.a. aan de vergroeningsopgave en het tegen gaan van hittestress. Regenwater kan weer de bodem in hierdoor is het de oplossing tegen wateroverlast maar ook tegen droogte problematiek. 
Parkeerplaats groen met grastegel Park Positive
Groen en parkeren in Zwijndrecht Park Positive

Het aanpakken van regenwater op de plek waar het valt. Je bespaart aan ingewikkelde technische waterbergingssystemen die verder niks bijdrage aan de leefomgeving van de plek waar de druppel is gevallen.  Simpelweg door de natuur haar werk te laten doen!
Door het natuurlijke van regenwater te omarmen zijn we beter bestand tegen de gevolgen van klimaatverandering. Bovendien kan regenwater ons veel geven voor een fijne leefomgeving.
Mijn persoonlijke missie is dus de natuurlijke cyclus van regenwater terugbrengen in de stad voor een fijne toekomstbestendige leefomgeving.

 

Om dit standpunt iets meer kracht bij te zetten heb ik hier een rekenvoorbeeld.  We pakken een project in Zwijndrecht die we afgelopen jaar hebben aangelegd. Deze straat is 32% parkeren, 3 % bomen en 63% verhard.
Om met parkeerplaatsen regenwater op te vangen moet je dus in deze situatie 3x het oppervlak afkoppelen. Valt er een 70 mm bui, dan moet je 210 mm infiltreren in de parkeerplaatsen om de gehele straat te kunnen afkoppelen in de parkeerplaatsen. (je kunt 300mm met onze parkeerplaatsen infiltreren).


Wadi voor regenwater Park Positive

Vergelijk het met een wadi, waarbij je van heel de straat of zelfs van de gehele wijk het water op wil vangen op één plek dan krijg je het volgende:

Wil je deze straat in Zwijndrecht, die 150M lang is opvangen in één wadi dan moet je 475x wat je in een vierkante meter parkeerplaats infiltreert opvangen in de wadi.  Dit alles gaat maar over één straat, reken maar door als je de hele wijk wilt opvangen in een wadi! Dan gaat het over ontzettend grote hoeveelheden water. 
Visualisatie van het verschil wat je moet opvangen op 1m2 groene parkeerplaats als je het opvangt op de plek waar het valt. Of wat je moet opvangen in 1 wadi als je de gehele straat in de wadi wil opvangen. 

Hiervoor heb je 323m2 aan wadi nodig! Bovendien heb je voorzieningen nodig om het regenwater naar de wadi te krijgen, met bijvoorbeeld een HWA. Heb je een hogere k-waarde van de bodem nodig. Omdat er meer water per m2 moet infiltreren.
Één reden om water op te vangen op de plek waar het valt is dat je dan veel kleinere ingrepen hoeft te doen en veel minder waterberging en infiltratiecapaciteit nodig hebt. 

Al het regenwater wat nu infiltreert in de parkeerplaatsen in de straat, geeft de bomen meer vocht tijdens droge periodes.  Bovendien zorgt het voor een gezonde bodem waardoor het gras maar ook de bomen goed groeien.
Zo investeer je in een mooie fijne leefomgeving waarbij regenwater echt iets terug geeft aan de stad. Waarom zou je al dat water afvoeren zodat het elders voor problemen gaat zorgen! Terwijl je er mens en natuur van kan laten genieten in de straat waarin ze wonen en leven.
Dan mogen parkeerplaatsen misschien niet sexy zijn, maar wel dé sleutel naar het klimaatbestendig maken van onze directe leefomgeving!

Zoeken